De kracht van objectiviteit
Dit verhaal gaat over een van onze business coaches die voorheen Algemeen Directeur was bij een grote woningbouwcorporatie.
​
Er stond een vacature voor teamleider open die vervuld moest worden.
​
Er was een functieprofiel opgesteld, en kandidaten werden daarmee gematcht.
​
Ondanks dat de matches niet voldoende waren, werden er toch sollicitatiegesprekken gehouden.
​
Uit de sollicitatiegesprekken kwam er dan toch een kandidaat naar voren waar iedereen enthousiast over was.
​
De kandidaat had zich goed gepresenteerd in het interview.
​
En dit was dan ook de perfecte kandidaat voor deze functie.
​
De match was dus onvoldoende, maar de meerderheid van de benoemingsadviescommissie was positief over deze kandidaat.
​
De algemeen directeur had zijn twijfels, maar wilde niet tegen de meerderheid ingaan.
​
Dus werd de kandidaat aangenomen voor één jaar.
​
Al na een aantal weken werd duidelijk dat de kandidaat niet geschikt was voor de functie.
​
En de kandidaat was niet geschikt voor de functie op de punten die uit de analyse (match) naar boven kwamen.
​
​
​
​
Wat kunnen we hier van leren?
​
- Ga af op objectieve analyses
​
De benoemingsadviescommissie had niet had CV en interview als leidraad moeten nemen, maar juist de analyse van de match tussen functieprofiel en persoonlijk profiel van de kandidaat zwaarder moeten laten meetellen.
​
Een kandidaat kan nog zo goed over komen, maar dat betekend niet dat je die persoon op dat moment op die positie nodig hebt.
​
Vandaar dat je het functieprofiel opstelt voor een nauwkeurige analyse en de kandidaat daar daarna tegen aan houdt.
​
- Subjectiviteit is een gevaar voor je succes.
​
Je hoort steeds vaker dat op meerdere vlakken in de organisatie analyses gemaakt worden en beslissingen hierop worden gebaseerd.
​
Dit wordt gedaan om zo objectief mogelijk te kijken naar een de gegeven situatie.
​
En dit is ook van groot belang bij het aannemen van nieuwe medewerkers.
​
​