Sportteam | hcx

Waarom uw organisatie op een sportteam lijkt

Updated op 16 April 2019 door Jeroen Hock

Overzicht van dit artikel

  1. De vergelijking van uw organisatie met een sportteam

  2. Met de juiste mensen op de juiste plek bereik je meer

  3. Waarom objectiviteit zo belangrijk is en hoe Google hiermee omgaat

Laten we bij het begin beginnen.

1. De vergelijking van uw organisatie met een sportteam

Een organisatie kan bijna één-op-één vergeleken worden met een sportteam.

 

Je hebt een coach die het team vertegenwoordigd, de doelen en de richting vaststelt, die zorgt voor een strategie, de wedstrijd analyseert en hierop trainingen inricht en uiteindelijk wordt afgerekend op de resultaten van zijn team.

 

Bij een organisatie heb je de directeuren en/of managers, die de visie, missie, doelen en ondernemingsstrategie bepalen, de resultaten van hun organisatie monitoren en analyseren en de bedrijfsvoering verbeteren.

 

Uiteindelijk is de directeur of manager verantwoordelijk voor de prestaties die door de organisatie of zijn of haar team worden neergezet.

 

Naast dat de coach de strategie en doelen vaststelt mist hier een belangrijk facet, en dat is natuurlijk de opstelling. De spelers die het plan van de coach moeten uitvoeren om de doelen te behalen.

 

Voor een organisatie is dit niet anders. Welke "spelers" zet je waar neer, zodat de doelstellingen bereikt kunnen worden.

 

Je hebt een uitdaging, en hoe ga je deze realiseren?

 

2. Met de juiste mensen op de juiste plek bereik je meer

Iemand die hier duidelijk goed over na heeft gedacht is de coach van het voetbalteam Manchester City. De coach besloot te kiezen voor een andere keeper en heel Engeland was in schok door zijn keuze.

Guardiola was ervan overtuigd dat de keeper die op dat moment speelde, niet paste in he team en de strategie die hij voor ogen had. Hij keek hierbij dus verder dan het "CV" van de keeper.

 

Zo deed hij dat met meerdere spelers die paste in zijn visie en strategie om zo zijn doel te bereiken. Hij won het jaar daarna dan ook de titel.

 

Naast dit "doorselecteren" is Guardiola ook een coach die veel tijd besteed aan het coachen van individuele spelers en het creëren van een hecht team.

Hij wordt daarom al jaren gezien als de succescoach van de wereld.

In een organisatie is het niet anders. Met de juiste mensen op de juiste plek worden uitdagingen gerealiseerd.

 

Maar hoe realiseer je dat? Hoe bepaal je wie er de beste kandidaat is om een bepaalde functie te bekleden?

En hoe ben je instaat mensen te coachen en een sterk team te formeren?

 

Guardiola combineert zijn eigen intuïtie met objectiviteit in zijn besluitvorming.

 

Wat betekend objectiviteit dan in een organisatie?

 

Zowel voor een coach van een sportteam als een leidinggevende in een organisatie is het belangrijk dat je je keuzes onderbouwd met objectieve gegevens waardoor je beschermd wordt tegen je vooroordelen.

Directeuren en managers die dit doen zijn vaak in staat sterke teams te creëren waardoor zei hun doelstellingen kunnen realiseren.

3. Waarom objectiviteit zo belangrijk is en hoe Google hiermee omgaat

Google is een bedrijf dat veel aandacht besteed aan objectiviteit. Laszlo Bock, voorgaand SVP of People Operations bij Google, vertelt hier meer over in deze presentatie.

 

 

 

Bock heeft meer dan 10 jaar bij Google gezorgd voor de transitie van Google's "workforce" en "culture". Hij heeft een "people system" geïmplementeerd waardoor Google kon groeien naar het bedrijf wat het nu is.

 

Objectiviteit is een zeer belangrijk onderdeel van het systeem dat Bock geïmplementeerd heeft, om zo de organisatiedoelstellingen van Google te realiseren.

 

En waarom is dit?

 

Omdat subjectiviteit zorgt voor verkeerde beslissingen.

 

"Even with the best intentions, our brains conspire to make bad hiring decisions. We subconsiously and unconsiously make these inferences about peoples' capabilities, and they are almost always wrong, and as a result we hire the wrong people. And we are not aware of it!" - Laszlo Bock  

 

Laten we even teruggaan naar het voorbeeld van Pep Guardiola.

 

Hij besloot een andere keeper op te stellen ondanks dat de voorgaande keeper Hart een hele goede keeper was.

 

Maar waarom?

 

Omdat Guardiola wist dat deze keeper niet de speelstijl had die bij zijn strategie paste. Met andere woorden, hij had een ander type keeper nodig.

Guardiola is iemand die goed is in het selecteren en coachen van spelers en het bouwen van een team.

Belangrijke onderdelen zijn hierbij:

  • hoe je mensen motiveert & coacht

  • wat te doen als het fout gaat

  • hoe je medewerkers gelukkig maakt

  • hoe je slecht nieuws gesprekken makkelijk maakt

  • hoe je de juiste mensen selecteert

Wil je weten hoe je het bovenstaande kunt realiseren?

Klik dan hier.