De standaard, België: Tesla zwaar achterop met productie Model 3

Model 3 moet voor Tesla de echte doorbraak worden. De ‘betaalbare’ elektrische wagen, goed voor een kleine 30.000 euro, is de eerste die voor het grote publiek bestemd is. Maar het gaat niet goed met de productie ervan. In het afgelopen kwartaal werkte het bedrijf van Elon Musk slechts 260 exemplaren af. Dat terwijl Musk op 1.500 wagens had gemikt.


Hoe kan dit gebeuren bij een high-tech bedrijf als Tesla? Of: dit kan juist gebeuren bij een high-tech bedrijf als Tesla. Natuurlijk kun je in een productieproces veel automatiseren en informatiseren. Als je dat goed doet draagt het zeker bij tot je succes. Maar, de menselijke factor staat vaak aan het begin van de ideeën en geeft de doorslag bij beslissingen over veranderingen in bedrijven als Tesla en het aansturen van de mensen die daar werken.

Tesla dankt haar succes voor een groot deel aan de mensen die er werken. Vaak visionaire denkers, gedreven door een hoge ambitiefactor en bereid om bestaande regels ruim te interpreteren en nieuwe wegen in te kunnen slaan.


Van nature zijn wij geneigd mensen aan te trekken die hetzelfde in elkaar zitten als wijzelf. Dat voelt goed, communiceert gemakkelijk en geeft het gevoel dat zaken opschieten. Het zou mij niet verbazen als dit ook bij Tesla is gebeurd. Gevolg: Tesla heeft werknemers in het productieproces die niet de persoonlijkheidsstructuur hebben die nodig is om het productieproces goed te structureren en stabiel te houden.


Hoe voorkom je dit?

Ten eerste is het belangrijk om objectief vast te stellen welk type mens je waar nodig hebt. Met andere woorden: hoe analyseer ik vanuit mijn doelstellingen welk type mensen ik nodig heb in de diverse functies/rollen. Als tweede stap is het belangrijk om kandidaten te analyseren en een risicoanalyse op te stellen. Op die manier zorg je er niet alleen voor dat de risico’s als je iemand in dienst neemt vooraf bekend zijn, maar ook beschermt het je tegen je eigen voorkeuren. De kandidaten die een goede match hebben gaan door naar de laatste ronde en uit die groep kun je diegene kiezen waarbij je het beste gevoel hebt.

Bij Tesla hebben ze het proces waarschijnlijk in omgekeerde volgorde doorlopen.


Bron:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171004_03111799